Analiza ankiety na temat programów partnerskich


Data publikacji: 03-11-2008,
Autor: Tomasz Białko
Kategoria: Analizy i raporty

Nareszcie możemy podsumować październikowe badanie uczestników programów partnerskich. To bardzo ważna analiza dla Ciebie, jako właściciela lub przyszłego właściciela programu partnerskiego. Najważniejsze jest jednak to by nie tylko wiedzieć, ale przede wszystkim by wykorzystać w praktyce wyniki tej ankiety.

Jeżeli nasza analiza skłoni Cię do wdrożenia poprawek w Twoim PP, daj nam o tym znać. Poinformujemy partnerów Netigo.pl, że ich zdanie jest ważne nie tylko dla nas :)

Przejdźmy zatem do przeanalizowania wyników ankiety. Przypominam adres ankiety, by móc spojrzeć na pytania: http://netina.pl/ankieta_pp.html


Pytanie pierwsze: Na co zwracasz uwagę wybierając program partnerski?

To pytanie powinno Cię najbardziej zainteresować, bo powie Ci ile % partnerów trafiających na stronę Twojego PP będzie nim zainteresowanych. Na co największą uwagę zwracają partnerzy przy wyborze PP? Okazuje się, że nie wysokość prowizji jest najważniejsza! Szok? Spokojnie, wysokość prowizji jest na drugim miejscu :)

Najważniejsze dla partnerów okazują się sprzedawane produkty (22%). Dzieje się tak z dwóch powodów. Po pierwsze nie sprzedamy broni na stronie o zwierzętach. Po drugie partnerzy chcą sprzedawać “porządny” towar. Towar ich zdaniem godny polecenia, więc jeżeli próbujesz wcisnąć klientom jakiś bubel to partnerzy Ci w tym nie pomogą.

Jak już wspomniałem na drugim miejscu jest wysokość prowizji (20%). Bardzo ważne znaczenie ma również wiarygodność Twojej firmy (15%) oraz to o czym pisaliśmy już wcześniej, czyli wieczna prowizja (15%). Co do wiarygodności chyba nie trzeba nic więcej dodawać. Jeżeli jednak chodzi o wieczną prowizję, to zdaniem wielu partnerów, program partnerski bez wiecznej prowizji jest po prostu niesprawiedliwy. Skoro klient został zdobyty przez partnera to każdy jego zakup również jest wynikiem działania tegoż partnera i prowizja wieczna mu się po prostu należy.

Długość życia COOKIE jest ważna tylko dla 12% badanych partnerów. Opinie innych uczestników PP bierze pod uwagę 10% partnerów, natomiast wielopoziomowość jest ważna zaledwie dla 5% ankietowanych. Dlaczego jest tak małe zainteresowanie wielopoziomowością? Przyczyny upatrywałbym po pierwsze w niskich prowizjach kolejnych poziomów, a po drugie słabej widoczności efektów budowania drugiego poziomu.

Teoretycznie drugi poziom może być świetnym pomysłem na pasywny dochód, ale jeżeli przyjmiemy, że ~ 5% zarejestrowanych partnerów jest aktywna (zarabia) to takie założenie dotyczy też partnerów drugiego poziomu. Jeżeli więc prowizja 2-go poziomu to 10%, by zarobić tyle ile zarabiamy bezpośrednio, musimy mieć 10-ciu równie aktywnych partnerów na drugim poziomie. Jeżeli wrócimy do założenia, że tylko 5% zdobytych partnerów jest aktywna to musimy zdobyć 200 partnerów na drugim poziomie, by mieć z tego widoczny zysk! Trudno się więc dziwić, że niewielu partnerów wytrzymuje próbę czasu i walczy o drugi poziom.

Porównywarka Netigo.pl powstała właśnie w celu ułatwienia partnerom budowania swojego drugiego poziomu. Nie było wcześniej narzędzi, które skupiałyby się na tym aspekcie PP. Mamy nadzieję, że przyczynimy się do wzrostu zainteresowania wielopoziomowością PP :)

Pytanie drugie: Czego oczekujesz od współpracy z PP?

Tutaj chyba pytanie powinno być zadane odwrotnie, czyli ‘Czego nie oczekujesz od współpracy z PP?’ :) Najistotniejsza konkluzja wynikająca z analizy odpowiedzi na to pytanie jest taka, że partnerzy nie oczekują motywacji. Tylko 11% partnerów zaznaczyło tę odpowiedź. Być może dlatego, że 90% biorących udział w badaniu jest na tyle zmotywowana, że wzięła w ogóle udział w badaniu :)

Partnerzy oczekują od PP przede wszystkim narzędzi do promocji (27%), materiałów (22%) oraz wiedzy (19%), co jest budujące, bo oznacza, że partnerzy chętnie się uczą. Zatem zastanów się, czy dajesz swoim partnerom odpowiednie narzędzia pomagające w promocji oraz wystarczającą ilość materiałów do promocji, a dopiero później zacznij ich motywować do pracy.

Pytanie trzecie: Czy cookie jako mechanizm łączący klienta z partnerem jest ważne?

W tym pytaniu znowu nawiązujemy do sprawiedliwego naliczania prowizji. Aż 54% ankietowanych stwierdziło, że COOKIE nie jest wystarczające i potrzebne są jeszcze inne mechanizmy łączące klienta z partnerem. Największe znaczenie ma to w przypadku naliczania prowizji wiecznej. Nie możemy stwierdzić, że naliczamy prowizję wieczną wiedząc, że jedyne połączenie klienta z partnerem to COOKIE. Taka prowizja jest wieczna tylko z nazwy.

Długość życia COOKIE również jest ważna dla partnerów. 43% z nich uważa, że im dłuższy okres życia COOKIE tym lepiej i trudno się z tym spierać. Oczywiście możemy pisać, że COOKIE mamy bezterminowe albo ważne kilka lat, ale nie ma co popadać w skrajności. Doskonale wiadomo, że czas życia bezterminowego COOKIE na komputerze klienta to zwykle nie więcej niż rok. Wystarczy przeinstalować system i COOKIE znika. Dlatego właśnie tak ważne są jeszcze inne połączenia klienta z partnerem. Zaledwie 4% partnerów stwierdziło, że COOKIE wystarczy.

Masz więc nad czym myśleć :) Dowiedz się, jak to jest w Twoim PP. Czy w ogóle tworzysz COOKIE? Jak długo jest ważne? Czy coś poza COOKIE łączy klienta z partnerem?

Pytanie czwarte: Dlaczego chcesz działać/działasz w programach partnerskich?

Tutaj wyniki rozkładają się bardzo równomiernie. Praktycznie co trzeci partner działa w PP, by zbudować sobie pasywny dochód i zrezygnować z etatu, co trzeci działa w PP, bo go to bawi, a co trzeci chce sobie dorobić do pensji. Ciężko wyciągnąć jakieś wnioski z tego wyniku. Chyba tylko takie, że partnerzy to bardzo zróżnicowana grupa, której nie można zaszufladkować do żadnej grupy społecznej, co wynika również z kolejnego pytania, w którym wyniki są praktycznie takie same, czyli po ~ 30% na 3 odpowiedzi i ~ 10% dla odpowiedzi ‘inne…’

Pytanie piąte: Ile zarabiasz miesięcznie na programach partnerskich?

Tutaj wyniki mnie ucieszyły. Co prawda prawie połowa partnerów zarabia mniej niż 50 zł miesięcznie, ale 22% zarabia ponad 500 zł, 6% ponad 1000 zł, a 3% ponad 2000 zł. Wchodzi więc na to, że na PP da się zarobić.

Następnym razem napiszę, jak według partnerów powinien wyglądać idealny program partnerski :)

To tyle analiz. Mam nadzieję, że wyciągniesz z nich ciekawe wnioski dla siebie i swojego programu partnerskiego.

Chciałbyś też zarabiać na swojej wiedzy?
» Zobacz, jak możemy Ci pomóc

Tags: , , ,

7 komentarzy do wpisu “Analiza ankiety na temat programów partnerskich”

  1. Paweł Says:

    Ciekawi mnie ile osób wzięło udział w ankiecie?

  2. Tomasz Białko Says:

    32 partnerów wypełniło ankietę. Czy to dużo czy mało?
    To zależy, jak na to spojrzeć. Jeżeli przyjąć, że ~ 5% partnerów jest aktywna w standardowym PP to 32 osoby to 5% z 600 :) Właściwie najważniejsza jest opinia tylko tych partnerów, którzy naprawdę coś robią, więc jestem zadowolony z frekwencji. Część osób może twierdzić, że próbka jet niereprezentatywna, jednak wyniki w co najmniej 80% odzwierciedlają moją dotychczasową wiedzę na temat PP.

  3. Kornolio Says:

    Nie zgadzam się opinią Tomka. Ważne jest by nieaktywni partnerzy też wypełnili ankietę. Może właśnie dlatego nie są aktywni, ponieważ PP do których należą są poprostu kiepskie z jakiś względów ?

    http://www.e-biznes24.eu

  4. Tomasz Białko Says:

    W każdym PP niezależnie od tego, jak dobry nie jest aktywni partnerzy stanowią jedynie procent wszystkich partnerów, więc ja z kolei nie zgodzę się z opinią wyżej ;) Nieaktywni partnerzy najczęściej nawet nie wiedzą, co w ich PP jest dobre, a co nie, bo po prostu nie zarabiają i nie zastanawiają się nad takimi sprawami.

  5. Dominik Dworniczak Says:

    To ciekawe, że aż tylu partnerów wierzy w pasywny dochód z programów partnerskich. Tylko 6% z ankietowanych zarabia powyżej tysiąca złotych. Wiadomo, że w ankietach najchętniej biorą udział Ci najbardziej aktywni, z tego wynika, że spośród mniej aktywnych będzie nie więcej niż 1%.
    I jak tu wyżyć z tak niskiego pasywnego przychodu?

    Swoją drogą Ci, którzy zarabiają najwięcej prawdopodobnie są najaktywniejsi–> jeśli zaprzestaną działań miesięczny dochód zacznie pomału spadać

  6. Paweł Says:

    Statystyka ilu, ile zarabia odzwierciedla wiarę w możliwości “zarabiania w internecie”.
    Pasywny dochód, marzenie nie jednego-drugi, trzeci poziom
    to jak piramida nie wiedzieć czemu zabroniona.
    Każda organizacja firmy to np.
    3 poziom 40 pracowników
    2 poziom 4 kierowników
    1 poziom 1 dyrektor.
    Wielki minus większości PP to brak kontaktu z podrzędnym poziomem.

  7. Profesjonalny Program Partnerski » Blog Archive » To czego oczekuje Partner - nie zawsze jest słuszne… i dla niego i dla PP. Says:

    [...] ostatnio w badaniu, które przeprowadziła Netina, że od współpracy z PP ?partnerzy nie oczekują motywacji?. [...]

Zostaw swój komentarz

CAPTCHA Image Audio Version
Reload Image