Czym może się wyróżnić program partnerski? - case study na podstawie Nextranet


Data publikacji: 05-02-2009,
Autor: Agnieszka Kądziołka
Kategoria: Case-study

Nextranet jest systemem dość specyficznym w Polskim Internecie. Ze względu na model współpracy, nie można go traktować jako standardowy program partnerski. Podstawą działania w Nextranecie jest franchising internetowy.

Na początku swojego istnienia Nextranet zebrał wiele kontrowersyjnych komentarzy wśród użytkowników Internetu, jednak po roku działalności znalazł on sobie zarówno spore grono sympatyków i użytkowników, jak i doczekał się pewnych form naśladownictwa.

Dla kogo jest Nextranet?

Podstawowym założeniem przy budowie Nextranetu było udostępnienie użytkownikom bardziej zaawansowanych możliwości budowania i rozwoju własnej działalności e-biznesowej.

Z jednej strony oparto się na modelu typowego programu partnerskiego.

Każdy użytkownik ma do dyspozycji wsparcie w postaci Supportu, do którego może kierować pytania, faq i forum, a dla stawiających pierwsze kroki przygotowano szereg przydatnych materiałów edukacyjnych i kursów e-mailowych.

Z drugiej strony Nextranet odpowiada na zapotrzebowanie użytkowników, chcących rozwinąć swoją działalność e-biznesową o własny sklep, czy interaktywne widgety.

Dzięki temu użytkownik może w prosty sposób założyć własny sklep i promować swoją markę wykorzystując do tego dopracowane narzędzia udostępniane przez Nextranet.

Oznacza to, że Nextranet daje użytkownikowi wybór:

  • działanie na zasadach programu partnerskiego, poprzez polecanie produktów ze sklepu Nexto.pl
  • założenie własnego sklepu i praca nad własna marką, przy wsparciu i uwiarygodnieniu ze strony sieci Nextranet.


Narzędzia i funkcjonalności

Największy nacisk przy tworzeniu narzędzi i funkcjonalności został postawiony na prostą, intuicyjną obsługę (róznorakie kreatory i generatory kodu HTML), tak aby początkujący użytkownicy nie mieli kłopotów z rozpoczęciem współpracy.

Podstawowa edycja ustawień sklepu, jak i korzystanie z narzędzi do promocji są możliwe bez żadnej wiedzy na temat języka HTML.

Z myślą o zaawansowanych użytkownikach udostępniono jednocześnie możliwość własnoręcznej edycji podstawowych elementów sklepu. Nagłówek i stopkę można indywidualnie dostosować do wyglądu własnego serwisu ? są edytowalne od strony kodu HTML.

Ze względów bezpieczeństwa ograniczona została możliwość dodawania własnych skryptów do kodu.

Udostępniono również pliki XML, zawierające informacje o pełnej ofercie, na bazie których każdy bardziej zaawansowany użytkownik może stworzyć np. własne widgety i narzędzia do promocji.

Podsumowując najważniejsze zmiany w ostatnim roku:

  • pojawiły się materiały tekstowe i graficzne do dowolnego wykorzystania w promocji,
  • wprowadzono widgety z możliwością odsłuchiwania darmowych fragmentów książek audio,
  • udostępniono pliki XML z pełna ofertą sieci,
  • ulepszono narzędzia do promocji własnego 2 poziomu poprzez nową wersję strony www.otwieramy.pl
  • stworzono szereg kursów e-mail, uczących jak poprawić skuteczność sprzedaży i optymalnie wykorzystać dostępne narzędzia,
  • na blogu sieci (blog.nextranet.pl) regularnie dodawane są nowe materiały edukacyjne i porady
  • do stałej dyspozycji jest wsparcie techniczne i dział pomocy,

Twórcy systemu są otwarci na uwagi użytkowników i usprawniają jego działanie wg sugestii swoich Partnerów.

Oferta produktowa

Nextranet dysponuje obecnie najszerszą w Polsce bazą publikacji i produktów w wersji cyfrowej. W momencie startu całej platformy było ich nieco ponad 700. Po roku działalności jest ich ponad 5500, w tym również pozycje obcojęzyczne. Już teraz z platformą współpracuje ponad 80 znanych wydawców polskich i 130 zagranicznych, zatem użytkownicy mają bardzo szeroki wachlarz produktów cyfrowych, które mogą oferować swoim klientom.

Nextranet jest z założenia otwarty dla każdego, kto chce się przyłączyć. Jednakże duża ilość użytkowników w połączeniu z kreatorami umożliwiającymi ograniczoną edycję sklepów stwarza niebezpieczeństwo powstania wielu podobnych do siebie witryn, zarówno pod względem oferty, jak i wyglądu.

Podstawową zasadą sukcesu w Nextranecie jest polecanie wąskiej tematycznie oferty produktów oraz dopracowanie wyglądu sklepu, tak aby pasował do rekomendowanej tematyki. Takie rozwiązanie uwiarygadnia stronę w oczach Klienta i przekłada się na zysk.

Podsumowanie

Możliwości udostępnione przez platformę Nextranet ułatwiają prowadzenie własnego e-biznesu osobom, które z różnych przyczyn, nie miały takich możliwości wcześniej.

Konsultacja merytoryczna: Artur Ziółkowski, Manager Nextranetu

Agnieszka Kądziołka
http://netina.pl - Profesjonalny Program Partnerski

Chciałbyś też zarabiać na swojej wiedzy?
» Zobacz, jak możemy Ci pomóc

Tags: , ,

5 komentarzy do wpisu “Czym może się wyróżnić program partnerski? - case study na podstawie Nextranet”

  1. Krzysztof Król Says:

    Skoro jest tak dobrze to, dlaczego jest tak źle?
    Obecnie system działa fantastycznie (dowiedzieliśmy się tego z powyższego tekstu) ma ponad 11000 partnerów, wpompowano w niego gigantyczne pieniądze a nie działa.

    Jeśli jesteś partnerem i sprzedasz 1 produkt to masz szansę awansować w rankingu o kilka tysięcy pozycji. Możesz zostać jednym z 300 najlepszych sprzedawców. A co trzeba zrobić by być powiedzmy w TOP10? Wystarczy sprzedać towaru mniej więcej na 500 zł. To powinno wystarczyć by dostać się do elity najlepszych partnerów.

    Studium przypadku powinno nas czegoś nauczyć a powyższy tekst jest zwykłą reklamą. Zamiast propagandy sukcesu wolałbym przeczytać porównanie między Złotymi Myślami i Nexto. Pierwszy program odniósł sukces mimo małych nakładów finansowych, podczas gdy drugi bez dofinansowania upadnie. Co jest przyczyną takiego stanu, gdzie popełniono błędy?

  2. Artur Ziółkowski Says:

    Witam serdecznie,

    Dziękuję za troskę, ale zapewniam, że aż tak źle nie jest ;)

    W każdym PP, również w Nextranecie, jest pewna grupa partnerów, którzy są mało aktywni, bądź nieaktywni. Jednak analiza tego stanu na podstawie rankingów może być myląca. Pozycje w rankingach aktualizowane są na podstawie danych za ostatnie 30 dni, nie za cały okres działania. Podobnie ma się Top10 - raz wystarczy sprzedać za 400zł, a czasem nawet 2000 nie wystarczą.

    Duża liczba mało aktywnych partnerów, w początkowej fazie działania Nextranetu to również efekt otwartej formuły i pewnego niedoprecyzowania przekazu - od początku stawialiśmy na partnerów zaawansowanych - stąd sklepy i szerokie możliwości w sposobie działania.

    Jednak równocześnie do programu przystąpiło wielu początkujących, którzy nie byli w stanie od razu wykorzystać wszystkich możliwości na 100%. Można powiedzieć, że ta grupa, rośnie razem z nami ;) - właśnie dla nich, w kolejnej fazie rozwoju postawiliśmy na dużą liczbę materiałów edukacyjnych.

    W tej chwili sytuacja, z miesiąca na miesiąc jest coraz lepsza - notujemy średnio 20-25% wzrost sprzedaży ze sklepów partnerskich co miesiąc.

    Zapewniam zatem, że ani nie potrzebujemy dofinansowania, ani nie chylimy się ku upadkowi ;)

  3. Marcin Kądziołka Says:

    Myślę że obecnie ciężko jest porównać Nextranet i nasz Złoty Program Partnerski (http://pp.zlotemysli.pl)

    Złote Myśli działają już od prawie 5 lat, od samego początku z Programem Partnerskim, który jest podstawą działalności wydawnictwa. Przez te 5 lat naprawdę wiele się nauczyliśmy i trudno oczekiwać, żeby Nextranet podczas swojej rocznej działalności rozwinął się w tym samym stopniu co ZPP.

    Jednak z uwagi właśnie na rozmach z jakim jest tworzony Nextranet myślę, że ma on duży potencjał i będzie się z pewnością bardzo szybko zbliżał do naszego ZPP.

    Oczywiście w Złotych Myślach nie zamierzamy osiąść na laurach i dać się wyprzedzić Nextranetowi. Mamy już kilka pomysłów na zwiększenie dynamiki rozwoju ZPP, a z takiej rywalizacji najwięcej korzyści odniosą z pewnością Partnerzy obydwu PP.

    Marcin Kądziołka
    Prezes Zarządu Złote Myśli Sp. z o.o.

  4. Krzysztof Król Says:

    Rozumie, że firma może nie chcieć ujawnić pewnych wyników, ale twierdzenie, że się czegoś nie da jest żartem delikatnie pisząc.

    Sprawa jest prosta.
    Złote Myśli - Na starcie zero gotówki, 4 osoby zaangażowane, firma zarejestrowana na mamę jednego z nich, 4 książki wątpliwej, jakości. Po roku obrót ????, zysk ????, ilość partnerów ????, Ilość wypłaconej prowizji ????, ilość produktów, itp.

    Nextranet - Na starcie Masa kasy, zespół specjalistów, produktów ponad 700 a wyniki ???

    Rok jest równy dla kazdego :)

    Nie widzę problemu w zestawieniu obu biznesów w ciągu pierwszego roku działalności. Ba napisze więcej Nextranet ma przewagę nie tylko finansową, ale również w doświadczeniu nad Złotymi Myślami. Proszę mnie poprawić, jeśli się mylę, ale czyż Nextranet nie jest młodszym bratem Złotych Myśli, czyli że mają tych samych rodziców a przy najmniej jednego rodzica?

    Życzę firmie wielu sukcesów. Idea cyfrowej literatury trochę wyprzedza ducha naszych czasów, ale jestem optymistą i myślę, że jeśli ludzie sami się do niej nie przekonają to odpowiednia reklama im w tym pomoże.

    Nie czepiam się szczegółów tylko, że ten artykuł powinien być w dziale ciekawostek lub polecamy a nie studium przypadku. Nie ma w nim żadnych pouczających wniosków. Dla mnie obserwacja obu biznesów jest źródłem wielkiej wiedzy a ten artykuł powstał z uwagi na rocznicę działalności i jest częścią większej kampanii reklamowej. Dziś dostałem list od prezesa zarządu NetPress Digital Sp. z o.o. Jest w podobnym duchy, czyli jesteśmy wielcy i wspaniali stąd mój wniosek, że to jest część większej kampanii. Prezes wspomniał jednak, że pomysł powstał 4 lata temu, czyli że przygotowania trwały aż 3 lata! Złote Myśli powstały spontanicznie i tu kolejna różnica między oboma biznesami teoretycznie na korzyść Nextranetu a w praktyce okazuje się, że jest inaczej.

    Cały ten temat interesuje mnie z uwagi na to, że sam prowadzę skromne programy partnerskie i zwyczajnie chciałbym uniknąć błędów a powielić sprawdzone sposoby na sukces.

  5. Bartłomiej Roszkowski Says:

    Krzysztofie, dziękuję za uwagi odnośnie case study. Są one wielu miejscach cenne dla nas i na pewno skorzystamy z kilku, aby ulepszyć działanie Nextranetu.

    Na wstępie chciałbym też poinformować, że cieszę się zarówno z rozwoju Nextranetu, jak i Złotych Myśli, bo obie firmy należą do jednego właściciela, czyli NetPress Digital Sp. z o.o. Jeśli więc wspólny interes w wspieraniu jednej lub drugiej firmy, bo za obie jestem odpowiedzialny.

    Muszę jednak odnieść się do kilku kwestii, które niedokładnie mogły zostać nieprecyzyjnie wyjaśnione w treści case study, jak i komentarzach:

    1. Jak słusznie zostało to zauważone Nextranet funkcjonuje od prawie równo roku (od 10 stycznia 2008). Rok to dużo i mało. Trudno więc porównywać oba systemy, które są na różnym poziomie rozwoju (5 lat vs. 1 rok). Tak w skrócie mogę wspomnieć, że w obecnej chwili Nextranet notuje lepsze wyniki sprzedaży niż Złote Myśli po pierwszym roku działalności (ok. 30%). Nextranet jest na dobrej drodze szybko wysunąć się na czoło peletonu i tam już pozostać na długie lata.

    2. Różnicą jest także specyfika działania obu systemów i możliwe, że w tymmiejscu jest najwięcej niejasności. W ZPP jeśli dobrze polecisz produkt masz szansę na dużą prowizję. W Nextranecie trzeba wykazać się jeszcze umiejętnościami ecommerce, budowania własnej marki, co procentuje na przyszłość. Niestety spora część sklepów pozostawia dużo do życzenia w kwestii wizualnej, co przekłada się na ich skuteczność (gorszy wygląd ? mniejsze zaufanie klientów ? mniejsza skuteczność każdej z akcji). Dobre i ładne sklepy cechuje duża skuteczność. A co najważniejsze taki sklep buduje swoją markę w sieci na lata.

    3. Sam system nie był budowany 3 lata, tylko kilka miesięcy. Wcześniej istniał sklep http://www.netpress.pl, który ani nie miał programu partnerskiego, ani nie sprzedawał ebooków, tylko samą e-prasę. Nextranet był budowany od zera, był całkowicie nową marką, która musiała się przebić na rynku.

    4. W budowę Nextranetu były i są zaangażowane osoby, które zbudowały wcześniej Złoty Program Partnerski, co daje gwarancję, że system nie jest rozdęty finansowo, ale nadal prowadzony stosunkowo niskimi kosztami. Przesadzone jest więc twierdzenie, że wpakowaliśmy w sam system Nextranet masę pieniędzy, bo to po prostu nieprawda. Oczywiście było to stosunkowo więcej niż zostało zainwestowane w ZPP na początku, ale teraz jesteśmy na dobrej drodze, aby dogonić ZPP bardzo szybko.

    5. Nexto.pl i Nextranet.pl od stycznia 2009 notują bardzo duży wzrost obrotów, co oczywiście przekłada się mocno na zyski partnerów.

    Podsumowując: inny jest etap rozwoju obu serwisów. Nextranet daje szansę na zbudowanie swojej marki od zera, nie jest więc klasycznym programem partnerskim, ale specyficznym narzędziem ecommerce. Nextranet rozwija się bardziej dynamicznie, niż ZPP w pierwszych latach działalności oraz posiada większy asortyment, możliwy do sprzedaży bardzo różnym grupom odbiorców, co daje dużą szansę na wielokrotnie wyższe zyski.

    Pozdrawiam
    Bartłomiej Roszkowski
    prezes zarządu
    NetPress Digital Sp. z o.o. (właściciela Złote Myśli oraz Nextranet)

Zostaw swój komentarz

CAPTCHA Image Audio Version
Reload Image